Gemeente.

Een gemeente die klaar staat voor ons.

Waar het belang van de inwoners voorop staat De gemeente is er om haar inwoners waar nodig te ondersteunen. Het belang van de inwoners staat altijd voorop. Met eenvoudige formulieren, helder taalgebruik en overzichtelijke regels helpen we alle inwoners en ondernemers vooruit in het leven en voorkomen we wachtrijen, problemen en frustraties.

 

Brieven en formulieren van de gemeente zijn voor iedereen begrijpelijk.

► Aangeboden post en e-mails worden snel, gericht en persoonlijk beantwoord. Wij willen strakkere normtijden afspreken waarbinnen vragen, klachten of problemen worden opgelost.

We vinden het normaal dat de gemeente de telefoon opneemt wanneer je belt met een vraag en er alles aan doet om je goed te helpen.

► Inwoners en ondernemers vinden de organisatie van de gemeente lastig om wegwijs te worden in de wirwar van afdelingen, voorzieningen en informatie. Zij ervaren te vaak dat zij van het kastje naar de muur worden gestuurd. Wij willen daarom een betere communicatie en een hogere score op klanttevredenheid dan een voldoende.

De digitale dienstverlening van de gemeente is van goede kwaliteit. Inwoners kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen en wanneer het hen uitkomt. We starten met het thuisbezorgen van producten, zoals paspoorten.

Het gemeentehuis is fysiek bereikbaar en kent openingstijden buiten kantoortijden voor zaken die je niet digitaal kunt regelen.

Bij vragen is het altijd mogelijk om een mens te spreken in plaats van een computer. We willen dat het raadhuis ook buiten kantooruren openblijft voor zaken die je niet digitaal kunt regelen. In de dorpen worden spreekuurmogelijkheden aangeboden.

De gemeente zorgt ervoor dat haar ICT volledig up to date is, zodat privacygevoelige informatie van inwoners beschermd is tegen digitale hacks en cyberaanvallen.

Een transparante overheid vinden wij belangrijk. De gemeente informeert inwoners over gegevens die belangrijk zijn om een oordeel te kunnen vormen over het lokaal bestuur, zoals de besteding van subsidies.

De gemeente werkt samen met andere overheden om digitale criminaliteit zoals identiteitsfraude tegen te gaan of te bestraffen.

De wereld houdt niet op bij de gemeentegrens. De gemeente werkt slim samen met collega’s in de omgeving wanneer dit leidt tot betere oplossingen voor bereikbaarheid, regionale werkgelegenheid of woningbouw.

De volgende generatie, de jongeren in onze gemeente, verdienen een stem. Wij ondersteunen de jongerenraad daarom van harte. Het is van belang dat de jongere generatie mee kan praten en denken over het besturen van de gemeente.

Wij willen dat elk schooljaar een kinderburgemeester in Barneveld wordt benoemd. Dit zorgt voor extra betrokkenheid bij het werk van de gemeente van de jongste generatie.