Tijdens de raadsvergadering van 23 oktober 2024 is het raadsvoorstel voor de Wolweg in Stroe besproken. In het debat is gesproken over het voornemen om 1.880.000 euro te besteden aan de herinrichting van de weg en rioolvervanging. De Barneveldse VVD ziet de boogde plannen niet zitten zolang er geen duidelijkheid is over de uitkomst van de lopende verkeersstudie, maar ook omdat de voorgestelde herinrichting ervoor zorgt dat de weg onvoldoende breed is voor vracht- en landbouwvoertuigen. Lees hier de inbreng van fractievoorzitter Jarne van Schaik terug.
Tijdens de commissievergadering heeft de VVD aangegeven dat het plan van de Wolweg om twee redenen niet rijp is voor besluitvorming. Zijn we tegen het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid? Zeker niet, maar het is het nog de vraag voor voorliggende plan dat waarborgt.
Wij hechten zeer aan het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid, ook in Stroe. Echter zien wij problemen, wij noemen er twee:
- Momenteel loopt er een uitgebreide verkeersstudie wegenstructuur Stroe Zuid. Deze studie is er op gericht om de verkeersintensiteit in de kern te verlagen. Hierbij wordt gekeken naar een toekomstbestendige ontsluiting op de N310 en een verbetering van routes voor het vracht- en landbouwverkeer. Het kan zo maar zijn dat er zaken uit deze studie komen die vragen om aanpassingen in de aanpak Wolweg. Die kunnen we dan niet meer verwerken, of we moeten twee keer geld uitgeven. Een gemiste kans.
- Het is onbegrijpelijk dat de twee landbouwpartijen in deze coalitie akkoord gaan met een aanpassing van een zeer belangrijke weg in het buitengebied, terwijl die niet voldoet aan de benodigde wegbreedte om twee landbouwvoertuigen te laten passeren. Daarbij stelt het college dat zij kiest voor een veiliger Stroe. Nou, veiliger? Dat is nog maar sterk de vraag! Creëren we met onvoldoende brede wegen niet juist een onveiliger situatie voor verkeersdeelnemers?
Deze problemen vragen om echte keuzes. Verkeersoplossingen die echt werken en niet die na uitvoering vragen om aanpassingen en extra geld.
Het college dient echte keuzes te durven maken. Bijvoorbeeld door helemaal geen vracht- en landbouwvoertuigen over de Wolweg te laten gaan. Probleem opgelost. Of door te kiezen voor een voldoende brede weg voor vracht- en landbouwvoertuigen. Probleem opgelost. Echter die keuzes worden niet gemaakt.
Stroe wil echte oplossingen. Het eerlijke en hele verhaal. Als die echte keuzes een paar maanden langer vragen is dat zo, maar met halve keuzes creëert dit college in mijn ogen een Burgermeester Kuntzelaan project 2.0.
Stroe wil goed bestuur, geen halve keuzes.
Vergadering terugkijken?
Dat kan! De gemeente zend de vergaderingen live uit. Tevens zijn deze terug te kijken. De vergadering van 23 oktober 2024 kan je hier terugkijken.