Stankoverlast op en vanaf de Harselaar

Gerben Evers stelt vragen aan het college over de stankoverlast op en vanaf de Harselaar.

Stankoverlast van Schaffelaarbos.

Mensen ervaren stankoverlast van Schaffelaarbos.

Al geruime tijd hebben inwoners uit Barneveld en Voorthuizen met nodige regelmaat last van stankoverlast vanaf het bedrijventerrein de Harselaar. Dit komt zoals wij hebben begrepen door het gebruik van een ander conserveringsmiddel in het productieproces van Schaffelaarbos. Het bedrijf is zoekende naar een ander conserveringsmiddel door veranderende Europese wetgeving. Het blijkt een hele klus te zijn om een nieuw middel te ontwikkelen. Het is in onze ogen dan ook goed dat het bedrijf hard doende is met het ontwikkelen van een nieuw conserveringsmiddel en dat daarbij ook oog gehouden wordt op de omgeving van het bedrijf.

Als Barneveldse VVD vinden wij het belangrijk dat zo snel als mogelijk de stanklucht wordt opgelost voor onze inwoners, maar ook voor de omliggende bedrijven en werknemers. De stankoverlast kan zo niet doorgaan. Zeker in de zomerperiode waar inwoners lekker buiten willen zijn is de stank alles behalve fijn.

Vragen.

Zodoende hebben wij de volgende vragen:

1. Is het college met ons eens dat zo snel als mogelijk de stanklucht moet worden opgelost? Zo ja, binnen welke termijn wilt u dit oplossen?
  2. Voldoet het bedrijf momenteel aan alle gestelde (geur-)normen, wet- en regelgeving uit de vergunning ondanks de stanklucht die inwoners ervaren?
  3. Wat doet u precies om de stanklucht zo snel mogelijk op te lossen?
  4. Welke concrete afspraken en maatregelen heeft u gemaakt met het bedrijf?
  5. Is het college bereid om inwoners actief via de gemeentelijke website en mediakanalen te (blijven) informeren over welke acties er lopen?

Brief.

Vragen stankoverlast
2024.08.22 schriftelijke vragen over de stankoverlast op en vanaf de Harselaar.
20240822 Schriftelijke vragen stankoverl
Adobe Acrobat document 174.2 KB