Naar een nog innovatievere Barneveldse economie voor de toekomst!

Woensdagavond werd in de Raadsvergadering de economische visie voor de gemeente Barneveld besproken. En economie vinden wij als VVD belangrijk. Er moet ruimte zijn om te ondernemen, zowel voor bestaande als voor startende ondernemingen. Daarnaast is het zaak om talenten van elk opleidingsniveau te behouden, en om het evenementenbeleid op peil te houden zodat ook daar ondernemers de ruimte krijgen. Gerben Evers besprak tijdens de raad de visie in drie punten.

Elke dag kunnen we allemaal weer zien hoe ondernemend Barneveld is. Rij maar eens over de snelweg, overal kom je van die grote gele vrachtwagens van een zeker transportbedrijf tegen.  Of kijk op een gemiddelde zomeravond in de lucht, waarin dan waarschijnlijk meerdere luchtballonnen van verschillende Barneveldse bedrijven te vinden zijn. Of stap eens in zo'n luchtballon en vaar over Nederland, allicht zie je dan windmolens van een Barnevelds bedrijf langs de kust staan. Genoeg voorbeelden voor nu denk ik. Ik zal de voorliggende visie langs 3 punten bespreken.

Start-ups en scale-ups faciliteren bij gronduitgifte

Punt 1. Er moet voldoende ruimte zijn om te ondernemen, zowel nu als in de toekomst. Helaas is (industriële)grond schaars. Dit is voor een bestaand bedrijf al een grote uitdaging, maar voor een startende, vaak jonge, ondernemer een nog grotere uitdaging. Dat terwijl de startende ondernemers de ondernemers zijn voor de toekomst. Het is dan ook goed dat er een zekere prioritering middels een uitgiftebeleid/protocol komt, zoals de wethouder in de commissie aangaf. Wij vinden dat er in dit protocol speciale aandacht moet gaan naar startende ondernemers en scale-ups. Daarvoor dienen wij een motie in.

Behouden van talent

Dan het volgende punt. Als je het mij vraagt is de medewerker van nu, niet de medewerker van de toekomst. Het werk zal er in de toekomst anders uitzien, mede door innovaties. Om te zorgen voor toekomstbestendige bedrijven, heb je talenten met een verscheidenheid aan opleidingsniveaus nodig. Het is dan ook goed dat we aan de slag gaan met het vinden van meer experimenteer- en innovatieruimte. Juist door de veranderingen in het werk zijn samenwerkingsverbanden als BTO en Barneveld Tomorrow belangrijk. Echter ontbreekt hierin nog samenwerking met verschillende opleidingsachtergronden en -niveaus. Zodoende dien ik een motie in samen met Pro'98 en CDA.

Economisch vitale kernen

Dan het laatste punt. Bij economisch vitale kernen horen eyecatchers. Denk bijvoorbeeld aan de musical 40-45. Hierin zitten mooie kansen voor de Barneveldse economie. Maar ook de lokale evenementen zetten de gemeente op de kaart. Wij weten dat het evenementenbeleid in dit jaar geëvalueerd wordt. Wij zouden graag zien dat hierin ook meegenomen wordt hoe het aanvragen van een evenement makkelijker kan. Kan de wethouder ons dit toezeggen?

Ik sluit af voorzitter: op naar een nog innovatievere Barneveldse economie voor de toekomst!

Moties

Elk talent draagt bij
03.07.2024
Motie 24-34 VVD Uitgifteprotocol industr
Adobe Acrobat document 76.7 KB
Goede uitgangspositie voor start-ups en scale-ups!
03.07.2024
Motie 24-34 VVD Uitgifteprotocol industr